برنامه ریزی استراتژیک

Strategic Planning with Graphs 1200px 1024x896
 

ایجاد هماهنگی و تعادل و تعامل میان عناصر مختلف درونی و بیرونی سازمان، شناخت وضعیت موجود سازمان و تلاش برای رسیدن به وضعیت ایده آل سازمان و نیز بررسی نقاط ضعف و قوت و شناخت تهدیدها و فرصت های بیرونی سازمان، عواملی هستند که در سایه مدیریت استراتژیک تحقق می پذیرند. مدیریت استراتژیک، ضامن تداوم موفقیت سازمان و پیشگیری از پیشامدهای ناگهانی در سازمان است. برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که اکثر شرکت‌ها و سازمان های موفق و صاحب نام دنیا از آن برای هدایت و پیشبرد برنامه ها و فعالیت‌های خود با افق بلندمدت و درجهت دستیابی به اهداف و تحقق ماموریت سازمانی بهره می گیرند. این نوع برنامه ریزی، اگر به درستی تدوین شود، به انتخاب استراتژی هایی منجر می شود که درصورت اجرای صحیح و به موقع، تعالی و پیشتازی سازمان را به ارمغان می آورد.

مدیریت ذینفعان

سازمان­ها صرف­نظر از نوعشان اعم از تجاري، غيرانتفاعي و دولتي، بايد استراتژي­ها و نيازمندي­هاي خود را در قالب اهداف کلان، اهداف خرد، ماموريت، چشم‌انداز، منشور و اساسنامه سازمان تعريف کنند.

تيم رهبري مسئول ارائه اين استراتژي­ها است. موفقيت را مي‌توان بر اساس مسئوليت­ها و نيازمندي­هاي داخلي، قانوني، حقوقي و اجتماعي سازمان يا به شکل­هاي ديگري تعريف کرد. موفقيت يک سازمان بستگي زيادي به هدايت مناسب فعاليت­هاي استراتژيک، عملياتي و تاکتيکي جهت برآورده­کردن نيازمندي­ها دارد. از سوي ديگر، موفقيت سازمان در گرو وجود رابطه‌اي صحيح و مناسب بين اهداف سازمان با نياز‌هاي ذينفعان آن است. موفقيت اين ارتباط بررسي ميزان برآورده شدن انتظارات ذينفعان (مانند مردم، دولت، سهامداران، مشتريان، کارگران، رأي دهندگان)، اندازه‌گيري مي­شود.

هنگامي که اقدامات يک سازمان در جهت رسيدن به اهدافش شکست مي­خورد، حتي اگر بر روي اين اقدامات مديريت، نظارت و ارزيابي لازم انجام شده باشد، سازمان به دليل نرسيدن به قسمتي از اهداف و ملزومات خود تحت تأثير اين شکست­ها قرار مي­گيرد. در مجموع و به عنوان يک پيامد مهم، منابع محدود سازمان اتلاف گرديده و همچنين افراد و گروه­هاي ذينفعي که در انتظار منافع حاصله از موفقيت اين فعاليت­ها بوده­اند از اين شکست­ها متاثر مي‌شوند. اغلب اين شکست­ها را مي‌توان به صورت زير طبقه بندي نمود.

  • عدم شناسايي صحيح ذینفعان
  • عدم آگاهی از نوع نیازهاي ذينفعان
  • عدم درک مناسب از نحوه تاثیرگذاري و تاثیرپذیري ذینفعان
  • متناسب نبودن اهداف سازمان با نيازهاي ذینفعان

گامهای اجرای پروژه تحلیل ذینفعان 

#تحلیل ذینفعان (مدیریت ذینفعان) در شهرداری ها و سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی

#تحلیل ذینفعان (مدیریت ذینفعان) در بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی و بهداشتی (استانداردهای اعتبارسنجی ملی بیمارستان)

#تحلیل ذینفعان (مدیریت ذینفعان) در صنعت

#تحلیل ذینفعان (مدیریت ذینفعان) در مدل تعالی سازمانی (EFQM)

 


 
                                                                                جهت مشاهده سایر پروژه ها کلیک نمایید...

پروژه های مربوط به این حوزه

در یک نگاه

این مجموعه از سال 1388 فعالیت خود را به صورت مشاوره و در زمینه مهندسی صنایع و مدیریت با بهره‌گیری از فارغ التحصیلان و دانشـجویان رشته‌های مختلف علی‌الخصــوص مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان شروع نموده و توانسته در مدتی کوتاه... ادامه مطلب

ارتباط با ما

شعبه مرکزی: اصفهان، خیابان آپادانا دوم، کوی بهمن شمالی، بن بست طاووس یک
تلفن: 36619981(31)98+
شعبه 1: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان،ساختمان فن آفرینی 2،واحد 116
 تلفن: 33931131(31)98+
پست الکترونیک: info@arnacorp.org
همراه: 5144 533 913 98+  و 2717 004 912 98+
شعبه 2: مشهد، خیابان امام خمینی، کوچه امام خمینی(54)، پلاک 188/1
همراه :  09151178138